WIEDZA DLA RODZICÓW I PACJENTÓW
Przygotowałam bazę wiedzy podzieloną na 5 kategorii tematycznych, które pomogą Ci lepiej zrozumieć terapię, przygotować się do wizyty i wspierać rozwój w domu.
Gdy pojawia się opóźniony start mowy, trudności z rozumieniem poleceń, zniekształcanie głosek, nosowanie, oddychanie przez usta, nadmierne ślinienie lub problemy z jedzeniem. Wczesna konsultacja pozwala szybciej dobrać skuteczną terapię.
Dużo czytaj na głos, nazywaj wspólnie czynności, dawaj dziecku czas na odpowiedź, ogranicz nadmiar ekranów, dbaj o sen i aktywność ruchową. Wykonuj krótkie, wskazane przeze mnie ćwiczenia 5–10 min dziennie.
Tak, mogą utrwalać nieprawidłowy tor oddychania i połykania oraz obniżać napięcie warg i języka. Wspólnie zaplanujemy bezpieczne ograniczanie i naukę funkcji prawidłowych.
Sama dwujęzyczność nie powoduje zaburzeń. Ważna jest jakość kontaktu językowego i stałe reguły (np. jedna osoba – jeden język). Jeśli pojawiają się trudności, terapia obejmuje cele dla obu języków.
Trudność ze zrozumieniem mowy w hałasie, częste dopytywanie się, mylenie podobnie brzmiących słów, szybkie męczenie się podczas słuchania, - To sygnał do diagnozy surdologopedycznej.
Zobacz pełny tekst
Wywiad, testy funkcji słuchowych i uwagi, analiza szkolna. Terapia to trening rozróżniania dźwięków, pamięci i uwagi słuchowej oraz strategie kompensacyjne do klasy i domu.
Zobacz pełny tekst
Wsparcie techniczne ułatwia odbiór dźwięku, ale mózg musi nauczyć się go przetwarzać. Dlatego łączę współpracę z protetykiem/otolaryngologiem z treningiem słuchowym i ćwiczeniami językowymi.
Skracaj polecenia, proś o powtórzenie własnymi słowami, ogranicz hałas tła, zapewnij miejsce blisko nauczyciela, używaj notatek wizualnych. Pokażę konkretne narzędzia i aplikacje do ćwiczeń.
Sprzyja obniżeniu języka, suchości śluzówek, nawracającym infekcjom i wadom zgryzu. W terapii uczę spokojnego oddechu nosem oraz ustawienia języka, co stabilizuje efekty leczenia ortodontycznego.
To miejsce języka w jamie ustnej w spoczynku – powinien „odpoczywać” przy podniebieniu, przy zamkniętych wargach i oddechu przez nos. Stosuję ćwiczenia miofunkcjonalne, czasem taping i zalecenia domowe.
Najlepiej przed lub na początku leczenia, aby przygotować funkcje (oddech, połykanie, praca warg). Kontynuujemy ją w trakcie noszenia aparatu, by utrwalić efekty.
To nawyk połykania z wysuwaniem języka między zęby. Może zniekształcać zgryz i brzmienie głosek. Terapia obejmuje reedukację wzorca połykania oraz ćwiczenia warg i języka.
Dla dzieci i dorosłych z oddychaniem przez usta, nawykiem „szybkiego” oddechu, chrapaniem, uczuciem zmęczenia czy obniżoną koncentracją. Wspiera też pacjentów ortodontycznych.
Często już po kilku tygodniach: spokojniejszy sen, mniej suchości w ustach, lepsza wydolność i koncentracja. Warunkiem są regularne, krótkie ćwiczenia zgodnie z planem.
Nie. To metoda wspierająca i edukacyjna. W razie wskazań współpracuję z lekarzem/ortodontą i dopasowuję program do zaleceń.
Krótkie serie w ciągu dnia: cichy oddech przez nos, kontrola tempa oddychania, przerwy na „nasłuchiwanie oddechu”, proste zadania ruchowe. Otrzymasz kartę ćwiczeń i monitoring postępów.
Gdy karmienie jest bolesne lub nieskuteczne, dziecko często ulewa, ma „otwartą buzię”, słabo ssie, szybko się męczy lub pojawia się podejrzenie skróconego wędzidełka.
Książeczkę zdrowia, wyniki badań (jeśli są), butelkę i smoczek używane na co dzień, listę obserwacji/pytań. Wspólnie omówimy rutynę dnia i sposób karmienia.
Gdy po ocenie funkcji ssania i badaniu jamy ustnej utrzymują się trudności mimo pracy terapeutycznej. Zaproponuję ścieżkę dalszej diagnostyki i wsparcia.
Dbaj o wygodną pozycję, stabilne podparcie, spokojne otoczenie, przerwy na odbicie. Pokażę delikatne techniki stymulacji oromotorycznej oraz sposoby budowania rytmu dnia sprzyjającego jedzeniu.
Mój gabinet został stworzony z myślą o spokoju i bezpieczeństwie – aby każdy mógł poczuć się swobodnie i komfortowo. Dbam o detale: kolory, dodatki i światło, które wspierają koncentrację, relaks i atmosferę sprzyjającą terapii.
Jeśli zastanawiasz się, czy terapia będzie odpowiednia dla Ciebie lub Twojego dziecka, napisz lub zadzwoń do mnie.
Chętnie odpowiem na wszystkie pytania i podpowiem, od czego warto zacząć.
Logobinka – gabinet logopedyczno
-surdologopedyczny Sabiny Rosołowskiej. Terapia dzieci, dorosłych i niemowląt: logopedia, surdologopedia, CAPD, metoda Butejki.
ul. Lwowska 134a
33-100 Tarnów
A website created in the WebWave website builder